Węzeł Straszyn: rozwiązany czy zagmatwany? 2022-04-22 – Posted in: Aktualności, Węzeł Straszyn - Obwodnica Metropolitarna Trójmiasta

Na kwietniowym spotkaniu w sprawie Węzła Straszyn obecni byli mieszkańcy, przedstawiciele GDDKiA Gdańsk, ZDW, Urząd Gminy Pruszcz Gdański: wójt, wicewójt, radni gminni, sołtysi.
Projektant przedstawił dwa warianty koncepcji dla Węzła Straszyn.Wariant 1 został natychmiast gremialnie uznany przez zgromadzonych za niezaspokajający żadnych z naszych potrzeb i postulatów. Procedury wymagają zgłoszenia do komisji GDDKiA dwóch wariantów, z których wybrany zostanie jeden – rekomendowany. Mocno liczymy, że komisja nie zrobi nam przykrego żartu i nie wybierze go do realizacji, tylko dlatego, że jest tańszy i wypełnia obowiązek “jakiegoś” podłączenia przebudowanego węzła Gdańsk Południe do jakichś okolicznych dróg.
Wariant 2 jest daleki od rozwiązań naszych marzeń, na który czekaliśmy przecież i tak bardzo długo. Wnosi jednak pewne ulepszenia, mimo jego wad, które zostały na spotkaniu opisane.

Zalety:

  • powiększenie istniejącego ronda po północnej stronie obwodnicy – zmiana na turbinowe i dodatkowo bypass z obwodnicy na ul. Starogardzką
  • nowe rondo turbinowe na drodze 222 za Rabenem – także z bypassami
  • ronda i bypassy stopniowo przekierowują strumienie pojazdów – w kierunku Traktu Św Wojciecha, Rotmanki i Pruszcza, na Straszyn i drogę 222

Znaki zapytania

  • rondo przy biedronce bez modyfikacji; czy wystarczy ono na najbliższe 10-20-30-?? lat, przy naszej dynamice rozwoju i dynamice sąsiadów, nawet przy spodziewanym rozładowaniu ruchu innymi rondami?

Wady:

  • zlikwidowany bezpośredni zjazd na rondo przy Biedronce – wnioskujemy o przywrócenie go w koncepcji – na szkicu poglądowym zaznaczony na czerwono
  • aby dostać się do Straszyna z obwodnicy z kierunku Gdynia, trzeba przejechać: most, 3 ronda, znowu most! Dwa skoki nad obwodnicą i 3 ronda, żeby przemieścić się o 500 metrów… Dlatego postulujemy o pozostawienie bezpośredniego zjazdu z obwodnicy na rondo przy Biedronce

Nadal pod znakiem zapytania pozostaje czas realizacji wszystkiego i finansowanie projektu oraz wykonania.
Wniosek o decyzje środowiskowe planowany jest na 3. kwartał 2022. Zakończenie całego postępowania może trwać długo.
Dużą obawą napawa Wariant 1. Jeśli zostałby rekomendowany, naturalnym naszym odruchem będzie protest, gdyż taka inwestycja, w taki sposób wydane pieniądze nie rozwiążą naszych problemów. Stanęlibyśmy wówczas w trudnej sytuacji: zabiegi, aby wrócić do innego wariantu, to kolejny stracony czas i być może na długo stracona okazja, na którą już wystarczająco długo czekaliśmy.
Komitet społeczny “Łączy nas Węzeł” przygotuje pismo z uwagami do wariantów i przekaże je do GDDKiA oraz do Urzędu Gminy Pruszcz Gdański.
Mapy z omawianymi wariantami:

https://metropolitalna-zadanie2.pl/img/schematy/plany_sytuacyjne/Straszyn_W1.pdf

https://metropolitalna-zadanie2.pl/img/schematy/plany_sytuacyjne/Straszyn_W2.pdf