Oświata w gminie Pruszcz Gdański w czasie zagrożenia epidemicznego 2020-03-22 – Posted in: Aktualności, Komisja Oświaty

Tydzień powtórek
W minionym tygodniu (2020-03-16 – 20), zamknięcie placówek oświatowych skutkowało tym, że uczniowie pracowali w domach. W czasie poprzedzającym zamknięcie placówek, rozważałem możliwości naszych szkół w zakresie nauczania zdalnego. W piątek, 13 marca, zorganizowane zostało spotkanie w urzędzie gminy, w którym pracownik referatu oświaty i dyrektorzy dwóch z naszych szkół, przedstawili zainteresowanym radnymi plany na najbliższy okres, a także otrzymali deklaracje pomocy w opracowaniu technicznych metod zdalnego nauczania.

W pierwszym tygodniu zamkniętych szkół, nauczyciele kontaktowali się z uczniami na różne sposoby – e-mail, dziennik elektroniczny, platformy elektroniczne, profile klasowe, narzędzia w chmurze itp.
Zgodnie z zarządzeniem, uczniowie dostawali jedynie materiał powtórkowy.
Wiem, że dla uczniów, nauczycieli oraz dla rodziców ten tydzień był dużym obciążeniem.
Nauczyciele starają się wykonać swoje obowiązki w tak trudnych warunkach. Najbardziej brakuje komunikacji osobistej, kontaktu, który jest podstawą w nauczaniu. Niektórzy z rodziców mają za złe nauczycielom przerzucanie pracy na ich barki, co oczywiście nie jest winą pedagogów, lecz zaistniałej sytuacji – epidemii. Każda rodzina ma swoje uwarunkowania, nie każdy rodzic jest w domu, a często ci, którzy pozostają i pracują zdalnie, mają dodatkowo “na głowie” zadania szkolne.

Będzie jeszcze intensywniej?

Od następnego tygodnia staniemy przed kolejnym, większym wyzwaniem. Najnowsze polecenia z Ministerstwa Edukacji Narodowej zobowiązują szkoły do prowadzenia nauki zdalnej.
23 marca wójt gminy Magdalena Kołodziejczak spotka się (online) z gronem dyrektorskim, by rozmawiać o realizacji wytycznych.
Zarządzenie z MEN to jeszcze nie realizacja. Realizacja następuje u nas, lokalnie i jest to odpowiedzialność na samorządzie i mieszkańcach. Nowe podejście będzie swoistą rewolucją szkół. Występuje tu wiele trudności: wcześniej nie przerabialiśmy tego systemowo, więc nie ma procedur, umiejętności u nauczycieli, umiejętności u uczniów, potencjalnie brak sprzętu komputerowego, brak łączy internetowych (w wielu miejscach w gminie dostawcy oferują połączenia słabej jakości), co w przypadku gdy w domu jest wiele osób i równoczesne lekcje uczniów i praca rodziców.
No i to, o czym pisałem wcześniej – ogrom materiału. Jeśli same powtórki powodują stres i poczucie nadmiaru, to jak będzie to wyglądało przy opracowaniu nowego materiału?
Dlatego sądzę, że nauczyciele będą bardzo wstrzemięźliwi w zakresie prac powierzanych uczniom i rodzicom.

Zaryzykuję stwierdzenie, że ten kryzys przyniósł współpracę nauczycieli, uczniów i rodziców, na skalę, jakiej wcześniej nie było.
W tym trudnym czasie, apeluję do wszystkich uczestników edukacji o umiar, wyrozumiałość i życzliwość.

PS. Zachęcam do zapisów na newsletter: https://andrzejchmielewski.pl/newsletter/